пятница, 15 января 2016 г.


Урок з української мови в 5 класі

Тема:         Узагальнення і систематизація знань з теми: «Фонетика, графіка, орфографія, орфоепія»
Мета:         Узагальнити і систематизувати знання учнів із фонетики, вдосконалити орфоепічні й орфографічні навички;
         Розвивати усне й писемне мовлення, навички правопису, використання комп’ютерних технологій у навчанні;
         Виховувати старанність у навчанні, любов до рідної мови.
Обладнання: тексти до завдань, комп’ютерна програма «Сходинки до інформатики», картки з опорними словами, сигнальні картки (у вигляді смайлів); підручник «Українська мова.5 клас», Заболотний В.В.

Хід уроку:

І.       Мотивація уваги школярів

1. Слово вчителя:
         - Добрий день, шановні діти! Прошу, сідайте.
2. На партах у вас лежать сигнальні картки, прошу вас обрати і показати ту картку, що виражає ваш настрій на даний момент.

ІІ.      Оголошення теми та мети уроку

1. Учитель:
         - Любі діти, тема нашого сьогоднішнього уроку: «Узагальнення і систематизація знань з фонетики, графіки, орфографії, орфоепії». Запишіть тему до зошитів.

2. Сьогодні у нас на уроці багато гостей. Це мешканці чарівної країни знань.
         (Виходять дівчата, що грають Фонетику, Графіку, Орфографію, Орфоепію).
-         Я Фонетика – королева країни Знань, де вивчають звуки, а це мої сестри. Спробуйте відгадати, хто вони?
-         Я чаклунка – чарівниця, бо можу гриб перетворити на грип, хижу рись на рис, а швидку лань на широкий лан. І не за допомогою чарівної палички, а тільки вимови.
-         Я буду служити тобі все життя, але для того, щоб зі мною подружитись, потрібно бути старанним і наполегливим, завжди вчити правила, тоді ти не будеш замислюватися, які букви писати в словах: -«е» чи «и», «о» чи «у». Впізнай мене!
-         Моє ім’я в перекладі з грецької означає – пишу, креслю, малюю, у мене є 33 палички, з якими ти добре знайомий, з їх допомогою ти свої думки записуєш на папері.
-         Молодці, друзі! А щоб подорож нашою країною краще вам запам’яталася пропоную пройти випробування – виконати ці завдання (подає вчителю завдання).
Учитель:
-         Спасибі вам. Прошу, сідайте на місця.

ІІІ.    Робота над матеріалом, що узагальнюється.

1. Методичний прийом «Так чи ні»:
         -        В українській мові 38 звуків (Так)
         -        Із них – 10 голосних (Ні)
         -        Звук [дж], [дз] позначається 2-ма літерами (Так)
         -        «ере», «еле» пиши з «е» (Так)
         -        В українській мові немає слів з подвійним наголошенням (Ні)
         -        В українському алфавіті 32 букви (Ні)
         -        В слові стільки складів, скільки голосних звуків (Так)
2. Розв’язати фонетичні приклади (на дошці письмово)
         [й]+[ ]= я
         [ ]+[у]= ю
         [ ]+[ ]= ї
         [й]+[е]= ?
        
         Записати транскрипцією слова: льон, воїн, борщ, дзвін.

3. Робота біля дошки. Який приголосний є зайвим. Метод – прийом «Знайди помилку».

Глухі приголосні
[е],[т],[п],[к],[х],[ч],[м],[ш],[ц],[ф]

Тверді приголосні
[г],[к],[г],[х],[ж],[ч],[ш],[дж],[й]

IV.    Удосконалення знань і навичок по темі
         Робота в групах:
1. Змінивши одну букву, дібрати якомога більше слів:
Рік (вік, рак, віз, сік, бік)
2. Гра – «Шпигуни». Розшифрувати висловлювання за допомогою алфавіту, кожне число позначає певну букву алфавіту.

«Українська мова – давня й молода»
24,15,21,1,13,18,22,31,15,1      17,19,3,1             6,1,3,17,33           17,19,16,19,6,1

«Рідна мова в рідній школі»
21,12,6,18,1               17,19,3,1      3       21,12,6,18,12,14           29,15,19,16,12

«Слово до слова – думка вродилась»
22,16,19,3,19    6,19     22,16,19,3,1   -     6,21,17,15,1           3,21,19,6,11,16,1,22,31

«Вивчайте, любіть свою мову…»
3,11,3,28,1,14,23,7       16,32,2,12,23,31           22,3,19,32           17,19,3,24

4. Робота в парах за комп’ютерами:
         Слово вчителя:
-         А тепер, діти, попрацюємо в парах за комп’ютерами. Спочатку, ви маєте скласти прислів’я, правильно визначивши кількість голосних і приголосних звуків. Після того, запишіть прислів’я на аркуші, а потім виконайте наступну вправу. Обравши правильний варіант написання ненаголошеної голосної в слові, перевести Незнайка на інший берег. Вправа називається «Незнайко на містку».

5. Учні повертаються на місця після виконання вправ. Учитель продивляється, скільки помилок допустила кожна пара (виконання завдання перевіряється комп’ютерною програмою і кількість помилок зазначена на моніторі).
         Учні зачитують свої прислів’я.
6. Самостійна робота:
         Скласти речення з одним із слів, записаних під час попередньої вправи («Незнайко на містку»). Для сильних учнів – скласти невеличкий текст.
7. Робота з підручником:
Виконання вправи 206, с. 97 - "Життєва ситуація"
8. Методичний прийом «Ланцюжок».
         Перевірка складених речень.

V.      Підведення підсумків уроку. Оголошення оцінок.
Робота із сигнальними картками:
Учитель:
         - Діти, а тепер ще раз покажіть, який у вас настрій.

VI.    Повідомлення домашнього завдання. Інструктаж.
         Повторити § 22 -26, виконати вправу 209 на сторінці 98.

Комментариев нет:

Отправить комментарий